پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228968
«فتنه» از زبان يک هاشمي!/سُقُلمه کرباسچي به دولتي ها
تاریخ انتشار : 1396/10/09 08:40:04
نمایش : 1799
رئيس شوراي شهر تهران رخدادهاي پس از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري را «فتنه» قلمداد کرد؛ اين اظهارات موج بزرگي را در فضاي مجازي عليه وي به راه انداخت.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در «خبرتوخبر» اين هفته از انتقادهاي بي سابقه دبيرکل کارگزاران نسبت به دولتي ها آغاز کرده ايم و به قصه «شنود» رسيديم. 

سقلمه کرباسچي به دولتي ها

هفته اي که گذشت، هفته سقلمه هاي کرباسچي به دولت بود! دبيرکل کارگزاران که خود و حزب متبوعش از اصلي ترين حاميان حسن روحاني در انتخابات سال ۹۲ و پس از آن در انتخابات سال ۹۶ بودند، اين هفته روز شنبه ۲ دي در گفتگو با روزنامه اعتماد نسبت به ناکارآمدي دولت تدبير و اميد در حل مشکلات اقتصادي انتقاد کرد.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چرا افکار عمومي نسبت به دولت کم طاقت شده است گفت: «کشور در شرايط سختي قرار دارد و اين کم طاقت شدن جامعه امري طبيعي است. بخشي از جامعه خواسته‌هاي صنفي، مادي و توقعات رفاهي خاص خود را دارند که اين موضوع در شرايط سخت سياسي و اقتصادي داخلي برآورده نشده است. دولت بايد تلاش کند تا به اين انتقادات پاسخ دهد. انتقادهايي که مطرح شده به عملکرد دولت است.»

اين اما پايان کار کرباسچي نبود. کرباسچي روز پنجشنبه ۷ دي در کنگره استان تهران حزب کارگزاران سخنان تندي را عليه رئيس جمهور و معاون اول وي مطرح کرد.

چند هفته پيش بود که جهانگيري گفته بود که برخي مديران آويزان کشور شده اند و هيچ کسي هم نمي تواند آن ها را از کار برکنار کند. کرباسچي در واکنش به اين اظهارات گفت: «آقاي جهانگيري! مثل اپوزيسيون‌ها حرف نزن. جهانگيري گفته «عده اي مدير آويزان مديريت کشور هستند» خوب عوضشان کنيد.»

دبيرکل کارگزاران رويکرد رئيس جمهور در تخطئه گذشتگان به جاي پاسخگويي را به زير تيغ نقد کشيد و اظهار کرد: «از روحاني ميخواهيم ماهي يکبار در سخنراني‌ها از فعل ماضي استفاده نکند.»

يک قدم ديگر تا پارلمان اصلاحات

خبرگزاري مهر اولين رسانه اي بود که اخبار تکميلي درباره پارلمان اصلاحات را منتشر کرد. در اين خبر به نقل از حميدرضا شکوهي عضو دفتر سياسي حزب مردم سالاري آمده بود که رئيس دولت اصلاحات کليان طرح «پارلمان اصلاحات» را تاييد کرده و اولين جلسه پارلمان اصلاحات خردادماه سال ۹۷ برگزار مي شود.

اين هفته روز شنبه محسن رهامي که وي را با انتقادهاي توفنده نسبت به شوراي عالي سياست گذاري اصلاح طلبان مي شناسيم در گفتگو با يکي از کانال هاي تلگرامي درباره طرح پارلمان اصلاحات سخن گفت.

وي در اين گفتگو اعلام کرد که پيدا کردن جايگزين و کانديداي مناسب براي انتخابات رياست جمهوري ۱۴۰۰ و سياست هاي مربوط آن يکي از اهداف پارلمان اصلاح طلبان است.

رهامي در بخش ديگري اظهار کرد: «پارلمان اصلاح طلبان منافي اختيارات تشکل هاي اصلاح طلب در شهرها و شهرستان ها نيست و به تصميمات کلان و کشوري ورود مي کند.»

«فتنه» از زبان يک هاشمي!  

به کار بردن عبارت «فتنه» براي رخدادهاي پس از انتخابات رياست جمهوري سال ۸۸ براي اصلاح طلبان گران است. متبوعين جريان اصلاحات هيچ گاه از قائله آن سال به عنوان فتنه ياد نکرده و نمي کنند. اساسا يکي از استراتژي هاي اصلي جريان اصلاح طلب، تقليل اتفاقات رخ داده در سال ۸۸ به «اعتراضات مدني نسبت به ادعاي تقلب در انتخابات» است. در اين ميان محسن هاشمي رئيس شوراي شهر تهران اين هفته از عبارت فتنه براي آن سال استفاده کرد!

نفر نخست ليست اميد شوراي شهر تهران اين هفته روز يکشنبه ۳ دي در پايان سي‌ودومين جلسه شوراي شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره فرارسيدن سالگرد راهپيمايي ۹ دي گفت: «راهپيمايي ۹ دي‌ماه در سال ۸۸ با فراخوان شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي در واکنش به اعتراضات بعد از انتخابات سال ۸۸ انجام شد و اين موضوع مطرح شد که در آن زمان به تاسوعا و عاشوراي حسيني و ساحت حضرت امام حسين(ع) توهين شد. دوستان انقلابي به ميدان آمدند و پاياني بر فتنه ۸۸ بود.»

دفتر محسن هاشمي در اطلاعيه اعلام کرد که اظهارات هاشمي، «سرپايي» در جمع خبرنگاران بوده و به صورت تقطيع شده منتشر شده است.

فتنه قلمدادکردن از سوي يکي از اعضاي خاندان مرحوم هاشمي، براي رئيس شوراي شهر تهران بي هزينه نبود. کاربران در فضاي مجازي به محض شنيدن اين خبر، به محسن هاشمي حمله کردند.

عبدالجواد موسوي فعال رسانه اي اصلاح طلب در يادداشتي در روزنامه اعتماد به هجمه ها و حمله هاي عليه محسن هاشمي واکنش نشان داد. وي در اين يادداشت آورده است: «آن ها که محسن هاشمي را به خاطر اين گفتگوي کوتاه مستحق دشنه و دشنام مي‌دانند و او را به سازشکاري و عقب‌نشيني از عقايدش متهم مي‌کنند، نه سياست مي‌فهمند و نه محسن هاشمي را خوب مي‌شناسند. اگر فکر مي‌کنند سياست يعني حرف‌هاي مهيجِ پوپوليستي بهتر است، به همان معجزه هزاره سوم دخيل ببندند و اگر هم بر اين پندارند که محسن هاشمي، اکبر گنجي است بهتر است هر چه سريع‌تر به روانپزشک مراجعه کنند.»

قصه شنود

«حسن روحاني» روز ۲۸ آذر در اجلاس ملي گزارش حقوق شهروندي از شنود انتقاد کرده و گفته بود: «ببينيم پيغمبر با مردم چگونه رفتار مي‌کرد والله پيغمبر با علم الهي و استعداد بلند ذاتي‌اش همه منافقين را مي‌شناخت اما آيا به آن ها معترض شد و به آنها مي‌گفت شما در خانه چه کرديد؟ مي‌گفت ديشب چه اقدامي انجام داديد؟ والله پيغمبر شنود نمي‌گذاشت.»

«غلامحسين محسني اژه اي» سخنگوي دستگاه قضا روز يکشنبه در نشست خبري درباره اظهارات رئيس جمهور اظهار کرد: «هيچ مواردي را سراغ ندارم که به صورت غيرمجاز کاري صورت گرفته باشد. بخش عمده شنودها به درخواست دولت که همان وزارت اطلاعات باشد، انجام مي شود که البته با همه آن ها قضات موافقت نمي کنند.»

روزنامه «جوان» روز دوشنبه ۴ دي در مطلبي با عنوان «دولت شنود، دولت اعتدال» به اظهارات روحاني درباره شنود پرداخت. در بخشي از اين مطلب آمده است: «حسن روحاني رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي اداري، فروردين امسال مصوبه اي را براي اجرا ابلاغ کرده که به استناد آن، رهگيري و شنود ارتباطات اينترنتي، تلفني، کلامي و حضوري افراد در دستگاه هاي اجرايي در صورت ضرورت در چارچوب قوانين انجام مي شود.»

نقد مشاور به برجام

«محمود سريع القلم» استاد دانشگاه شهيد بهشتي و مشاور سابق حسن روحاني، روز دوشنبه در پانزدهمين کنفرانس بين‌المللي مديريت درباره برجام گفت: «مذاکرات برجام توسط ايران براساس دانش بين‌المللي نبود، چراکه اين مذاکرات دچار هيجان و احساس بود و بايد مطالعات بيشتري صورت مي‌پذيرفت.»

سريع القم آذر سال ۹۵ و چندماه پس از پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات ايالات متحده در يادداشتي درباره تحليل آينده برجام نوشت: «۱۵۵ نفر در تيم آمريکا فعال بودند که شامل مورخ و روانشناس هم بود. در يک فرآيند ده‌ساله، با اعمال تدريجي تحريم‌هاي اقتصادي، آمريکا خود را آماده کرد تا آنچه فوري تلقي مي‌کرد به حل و فصل موضوع هسته‌اي بپردازد؛ اما دقت کم تئوريک دستگاه ديپلماسي با رهيافتي که نسبت به ايران طي دهه گذشته در آمريکا انباشته شده بود و سايه انداختن روش سازمان‌مللي (سخنراني و تنظيم قطعنامه) بر فرآيند برجام، باعث شد انتظارات غيرواقعي و تحليل‌هاي احساس‌محور در ذهن بسياري شکل گيرد و نمايش برجام مهم‌تر از محتواي آن شود.»

روزنامه «فرهيختگان» روز سه شنبه در گزارشي با عنوان «چرا نبايد سريع‌القلم را ملامت کرد؟» به اظهارات اين هفته سريع القلم واکنش نشان داد. در بخشي از اين گزارش آمده است: «اين انتقادهاي محمود سريع‌القلم در زمان خود سر و صداي زيادي به‌پا کرد، سخناني که مي‌توان آنها را مکمل حرف‌هاي امروزش دانست اما نکته کليدي اين است که مجموعه ‌نقدهاي سريع‌القلم به برجام اگر فقط علت فني و محتوايي داشته باشد و ارتباطي با برخي چالش‌هاي احتمالي عاطفي مشاور سابق جناب روحاني با دولت نداشته باشد، همگي در دوره پسااوباما بيان شده است يعني دوره‌اي که به‌رغم تبليغات سنگين در کارايي برجام ترديدهاي جدي در اين خصوص به وجود آمد و عملا با دست‌فرمان دولت جديد آمريکا ثابت شد پايبندي ايالات متحده به برجام تقريبا هيچ است و البته اين مساله هم در افکار عمومي طرح شد که احتمالا توافق برجام به‌گونه‌اي تنظيم شده است که ايالات متحده چه در دوره اوباما و چه در دوره ترامپ با تکنيک‌هاي متفاوت مي‌تواند به‌گونه‌اي رفتار کند که هم در نظر نقض نشده باشد و هم در عمل بي‌اعتبار و فاقد کارآيي شود.»

فرهيختگان در ادامه آورده است: «با اين مفروضات طبيعي‌ترين سوال از جناب سريع‌القلم اين است که شما که نسبت به برجام و نحوه مذاکرات و حتي توان تيم مذاکره‌کننده ايراني تا اين حد دچار ترديد بوديد و البته نسبت به محتواي برجام نقدهاي اساسي داشتيد، چرا قبل از نقض فاحش برجام و تثبيت عدم کارايي آن چنين سخني نگفتيد؟ نگارنده عميقا معتقد است اگر کمي به ديدگاه‌هاي جناب استاد نزديک شويم، اساسا چنين سوالي را مطرح نمي‌کنيم و چنين پرسشي وارد نيست.»

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html